
08ינו
כלי עזר למיקוד הקשב בהרצאות
כל מרצה, בלי קשר לתחום ההרצאה שלו, רוצה לשמור על תשומת הלב והקשב של כל אדם הנחשף להרצאה שלו. הבעיה היא שזו משימה לא פשוטה כלל. המוח האנושי מתקשה להישאר מרוכז לאורך זמן, כאשר הגירויים הרבים העומדים כיום מול כל אדם – טלפון נייד, למשל – בוודאי לא מסייעים. ובכל זאת, מעבר ליכולת ורבלית משובחת ולבחירת נושא המדבר לקהל המאזינים, ניתן ומומלץ להכניס לתמונה עזרים שונים שיסייעו לקהל למקד את הקשב שלו. וכאן בדיוק הלוח המחיק נכנס לתמונה.
מיקוד המבט כצעד לשמירת הריכוז
כאשר מדברים על הרצאה, הפועל הראשון המקושר לה הוא "הקשבה". אבל המציאות מראה כי ההקשבה פשוטה יותר כאשר היא מפעילה גם את חוש הראיה, כלומר, כאשר מתווסף לה היבט ויזואלי של ממש. לוח מחיק מאפשר את זה בדיוק, כאשר הוא מעניק למרצה יכולת לעגן את הדברים המילוליים שלו באלמנטים ויזואליים. כשהקהל בהרצאה מבצע את הפעולה של ההתבוננות על דבר מה, בזמן שהמרצה מסביר עליו, המסר נחקק בזיכרון שלו טוב יותר. הוא יודע את זה, גם אם באופן בלתי מודע, ולכן יעשה את כל המאמצים על מנת להקשיב.
ואם כבר זיכרון – אין לשכוח כי הזיכרון הוא, בעיקרו, חוויה ויזואלית. סטודנטים אשר נחשפים לדבר מה הכתוב על גבי הלוח המחיק, אם לוקחים דוגמא נפוצה, מכניסים את הזיכרון הויזואלי שלו למוח שלהם. הדבר לא רק מקל על ההקשבה, עקב הפעלת המוח, אלא גם משפר את הסבירות לשליפה מהירה של המידע: כפי שהם מתבקשים בעת בחינה, למשל.
כך מונעים מהקהל ללכת לאיבוד
הסכנה הגדולה ביותר של כל מרצה היא שקהל היעד שלו "יילך לאיבוד", כלומר, יגיע לנקודה בה הוא מפסיק לעקוב אחרי דברי המרצה עקב חוסר הבנה. התמונה הופכת למורכבת עוד יותר בהתחשב בעובדה שכמעט תמיד נוצר כאן "כדור שלג", במסגרתו אדם המאבד את ההבנה בנקודה מסוימת רק יבין עוד פחות את התמונה ככל שההרצאה מתקדמת.
גם מהבחינה הזו, לוח מחיק מגלם בתוכו שורה ארוכה של יתרונות. הוא מציע למרצה שלל כלים המאפשרים לו להפוך את התוכן שהוא מעביר לבהיר יותר – כתיבת נקודות מרכזיות, טבלאות, תרשימים, גרפים וכיוצא בזה – ובכך מאפשר לקהל המאזינים לשמור על ההבנה, ולכן גם על הריכוז וההקשבה. על אותו עיקרון, כאשר המדובר הוא בחומר שלא יכול להיות שלא מועבר בצורה חזותית (למשל, שאלה במתמטיקה), השימוש בלוח המחיק הוא בגדר חובה.
ואיך אפשר בלי הסקרנות?
לוח מחיק מאפשר לאתגר את המוח של הנוכחים בחדר בו מועברת הרצאה מעניינת בלא מעט דרכים. ניתן, למשל, להשתמש בו על מנת להעלות שאלות אשר צריכות להיענות תוך כדי ההרצאה: במצב הזה, קהל המאזינים יקפיד להקשיב כדי למצוא את התשובות לשאלות האלה מוקדם ככל האפשר. הלוח, פשוטו כמשמעו, מאפשר להפוך את חווית ההקשבה, או אפילו הלמידה, לאקטיבית פי כמה, ולכן גם למוצלחת בכל קנה מידה.